Syukur kehadrat Allah SWT kerana dengan limpah dan keizinanNya saya diberi ruang dan peluang sekali lagi untuk berucap pada perhimpunan ini. Syabas dan tahniah kepada pelajar-pelajar yang berjaya mengikuti dan menghadiri diri dalam aktiviti yang dirancangkan oleh pihak sekolah sepanjang minggu yang lepas.
Kalau dalam perhimpunan minggu yang lepas, saya telah bercakap tentang misi yang pertama iaitu Kegemilangan Akademik melalui Pengajaran dan Pembelajaran Berkesan, pada minggu ini saya akan memperkatakan pula misi sekolah yang kedua iaitu Kegemilangan Sahsiah melalui Program Bina Insan yang Efektif.
Apakah yang dimaksudkan dengan sahsiah?
Mengikut Kamus Dewan Edisi Ketiga, Sahsiah adalah perkataan Arab yang membawa maksud peribadi. Sementara peribadi pula ditakrifkan sebagai sifat atau kelakuan yang telah menjadi sebati dalam dirinya.
Mengikut Ustaz Abdul Ghani Shamsudin Pensyarah Universiti Malaya Kuala Lumpur, Sahsiah bermakna peribadi atau personaliti. Ia merujuk kepada traits yang mencirikan peribadi orang berkenaan. Peribadi menggambarkan sifat personaliti individu yang membezakannya daripada orang lain. Sifat sahsiah merangkum gaya hidup, kepercayaan, harapan, nilai, motif, pemikiran, perasaan, budi pekerti, persepsi, tabiat, sikap dan watak seseorang.
Mengikut G.W Allport dalam bukunya “Pattern and Growth in Personality”, sahsiah ditakrifkan sebagai organisasi dinamik sesuatu sistem psikofizikal di dalam seseorang individu yang menentukan tingkah laku dan fikirannya yang khusus. Sistem psikofizikal merangkumi segala unsur-unsur psikologi seperti tabiat, sikap, nilai, kepercayaan dan emosi, bersama dengan unsur-unsur fizikal seperti bentuk tubuh badan, urat saraf, kelenjar, wajah dan gerak geri seseorang (Mok Soon Sang, 1994:1).
Sahsiah mempunyai tiga ciri utama. Pertama, ialah keunikan dengan maksud tersendiri. Kedua, kebolehsuaian atau keupayaannya untuk berubah dan diubah; hasil pembelajaran atau pengalaman. Ketiga, ialah organisasi. Dengan perkataan lain ia bukan sekadar himpunan tingkahlaku sebaliknya ia melibatkan corak tindakan dan operasi yang bersifat konsisten. Tegasnya sahsiah mencerminkan sifat, fizikal, kognitif, emosi, sosial dan rohani seseorang.
Guru-guru yang dihormati dan Pelajar-pelajar yang dikasihi sekalian,
Apakah yang dimaksudkan dengan sahsiah yang gemilang?
Kalau kita amati takrifan yang diberikan oleh bijak pandai di atas, pada saya sahsiah yang gemilang ialah seseorang itu mempunyai peribadi dan tingkah laku yang tidak akan menyusahkan orang lain dalam kehidupan sehariannya. Saya ingin ulangi. Tidak akan menyusahkan orang lain. Kata orang Terengganu “berjuruh”. Dalam perhimpunan ini saya hanya akan fokuskan kepada pelajar dan untuk guru-guru kita akan bincangkan dalam mesyuarat guru nanti kalau ada kesempatan. Insya Allah.
Pelajar yang bersahsiah gemilang tidak akan menyusahkan ibu bapanya dengan meminta perkara yang bukan-bukan. Tengok kawan kita berpakaian berjenama kita hendak juga, pada hal ibu bapa kita tidak mampu menyediakannya. Di sekolah pelajar ini tidak akan menyusahkan guru-gurunya, rakan-rakannya malah orang-orang disekelilingnya. Kalau di dalam kelas disuruh belajar, mereka belajar, disuruh buat kerja rumah, disiapkan kerja rumahnya, disuruh datang untuk latihan sukan, dia datang, disuruh beratur kalau hendak ke makmal atau bengkel, mereka beratur, disuruh patuh kepada peraturan sekolah, mereka patuhi.
Bagaimana caranya bagi memudahkan kita untuk merealisasikan misi ini?
Jawapan yang paling mudah, ikut sahaja arahan guru. Habis cerita. Masalahnya, manusia mempunyai berbagai-bagai ragam dan perangainya. Kalau kita rujuk kepada pendapat Ustaz Abdul Ghani , sahsiah boleh dibentuk dan diubah melalui pengajaran dan pengalaman.
Untuk itu pihak sekolah di bawah kelolaan Unit Bina Insan telah merancang dan mengadakan beberapa program untuk kebaikan pelajar. Di antara program yang telah dijalankan ialah kursus Imam dan Bilal Muda, Tazkirah pada setiap hari Rabu dan bacaan Yassin pada setiap hari Jumaat. Sementara program yang sedang dirancang pula ialah kursus Pengurusan Jenazah, Solat Hajat pada setiap hari Jumaat bagi pelajar-pelajar kelas Peperiksaan.
Kalau sekiranya pelajar ada cadangan lain, bolehlah cadangan itu diajukan kepada Unit Bina Insan sekolah untuk kita pertimbangkan. Bagi Kursus Pengurusan Jenazah, saya kira ia amat penting walau pun dalam kategori fardhu kifayah, kerana apabila berlaku sesuatu kematian, apa yang saya lihat ramai daripada kita tidak tahu menguruskannya. Kita terpaksa panggil Tok Imam untuk menguruskannya. Apa yang terjadi sekiranya Tok Imam uzur? Tak malukah kita, kita terpaksa menjemput Imam dari Kariah lain untuk menguruskannya. Pada hal dan sepatutnya kita boleh menguruskannya sendiri.
Fokus utama kita mengadakan program-program ini tidak lain dan tidak bukan adalah untuk Amal Mahruf dan Nahi Munkar. Bagaimana mendapatkan Amal Mahruf dan Nahi Munkar ini? Saya rasa dan sememangnya ialah Solat Lima Waktu. Kerana Firman Allah yang mafhumnya sesungguhnya solat itu dapat mencegah sebarang fahsa(kejahatan) dan munkar. Oleh itu dihari yang berbahagia ini, marilah sama-sama kita tetapkan KPI kita iaitu Menjaga dan melakukan Solat Lima Waktu atau lebih baik lagi secara berjemaah.
Pelajar-pelajar yang dikasihi sekalian,
Rebutlah peluang ini semoga kita sama-sama mendapat keredhaan dan keberkatan dari Allah SWT.
Yang baik jadikan tauladan, yang buruk sama-sama kita tinggalkan,
Wabilahi Taufik Wal Hidayah , Wassalamualaikum warahmatullahi Wabarakatuh.
Hj Karim B Man, SMP
Pengetua
SMK Paya Besar
No comments:
Post a Comment